23:11
Увага, ДТП! Як грамотно себе поводити

 Застрахувати себе щоб не потрапити в аварію не можна. А ось грамотна поведінка разом із знанням правил дорожнього руху і деяких юридичних норм допоможуть добитися компенсації збитку, а також уникнути несправедливого звинувачення і, як наслідок, штрафу. І навіть кримінальної відповідальності.

Мигання аварійної сигналізації, пробка з тих, які намагаються об’їхати затор машин, водії потерпілих авто, нервово натискуючі на кнопки стільникових телефонів, – ось класична картина ДТП.

Потрапивши в аварію, більшість водіїв втрачає самовладання. Тарас, власник Skoda Fabia, згадує, що, вперше потрапивши в ДТП, якнайбільше хотів одного – виказати водію, який «ударив» його новий автомобіль, все, що про нього думає. Після зіткнення учасники аварії сталі з’ясовувати відносини, внаслідок чого і без того складна обстановка ще більше розжарилася.

Спокій, тільки спокій!

В обставинах, що склалися, головне, чого не потрібно робити – це панікувати. Треба діяти по строго заданому алгоритму. В першу чергу необхідно включити аварійну сигналізацію і встановити знак аварійної зупинки. Після чого водії зобов’язані передзвонити в дорожньо-патрульну службу (з мобільного – 102) і викликати її до місця події, а також зв’язатися з страховими компаніями, щоб вони зафіксували випадок страховки, і після у них можна б було одержати виплати по страховці. Якщо є необхідність, потрібно подзвонити в службу швидкої допомоги (з мобільного – 103). Важливо пам’ятати, що до приїзду співробітників ДАІ не можна переміщати машину і предмети, які мають відношення до аварії, оскільки такі речові докази допоможуть максимально точно відновити картину події і, відповідно, визначити винних.

До появи дорожньо-патрульної служби місце події покидати не можна. Інакше в кращому разі доведеться заплатити 170 гривень штрафу, а в гіршому – на три роки позбавитися прав водіїв. Роз’їжджатися після ДТП можна тільки в тому випадку, якщо немає потерпілих, у тому числі – третіх осіб, а транспортні засоби можуть безпечно рухатися. При цьому водії (за наявності взаємної згоди в оцінці обставин того, що відбулося) повинні прибути до найближчого поста Державтоінспекції або в підрозділ міліції для оформлення відповідних матеріалів, заздалегідь склавши схему ДТП і підписавши її.


Дуже важливо відразу приблизно оцінити збиток, нанесений машинам. І якщо він великий, не йти на поводі у винуватця і не погоджуватися на пропозицію домовитися на місці без реєстрації ДТП. Так можна позбавити себе всіх доказів власної правоти.

Наприклад, коли Лариса, співробітниця одного з київських ресторанів, потрапила в ДТП, винуватець «торжества» запропонував їй компенсувати всі витрати на місці і роз’їхатися. Потерпіла узяла гроші, того ж дня відвезла машину на сервіс і залишила її на ремонт. Яке ж було її здивування, коли через деякий час вона знайшла в своєму поштовому ящику повістку з викликом в суд, в якій було сказано, що вона порушила Правила дорожнього руху і після зіткнення сховалася з місця ДТП. Пізніше з’ясувалося, що після того, як Лариса виїхала на своєму Volvo, водій другого автомобіля викликав ДАІ і заявив: його машину «стукнули» і винуватець сховався з місця аварії. Найнеприємніше, що він вказав номер Ларисиного авто.

Свою правоту в суді потерпіла зуміла довести лише завдяки тому, що сфотографувала аварію на мобільний телефон – щоб показати чоловіку. Ларисі вдалося довести, що вона не сховалася, а вийшла обговорити ситуацію, що склалася, і що порушила правила не вона, а заявник.

З другого боку, якщо машини не дуже постраждали від зіткнення (як завжди і буває на швидкості 10-30 км/ч, з якою звичайно повзуть машини в пробках), а франшиза по страховці досить велика, то на пропозицію «мирно роз’їхатися» можна і згодитися. Адже, не прийнявши цю пропозицію, можна взагалі лагодитися «за свої» – якщо франшиза виявиться більше суми завданого збитку.

Коли ж обидва водії жадають справедливості і викликають ДАІ, необхідно забезпечити себе свідками, особливо у випадках проїзду перехресть на «не зовсім ті» сигнали світлофора. В таких ситуаціях підтвердити правоту можуть лише сторонні особи, які бачили аварію. Причому як такі можуть виступати не тільки пішоходи-очевидці і пасажири, але і інші водії, що бачили подію. Тому варто відразу записати адреси і телефони очевидців або номера машин, по яких згодом можна буде розшукати власників. Правда, співробітники ДАІ не дуже люблять опитувати свідків, оскільки вважають, що більшість з них – зацікавлені особи, а тому перевірити, хто дійсно був на місці у момент аварії, а хто – ні, дуже важко.

А ось і ДАІ

Чекати представників правоохоронних органів можна довго. Як розказав Сергій, журналіст одного із столичних телеканалів, його автомобіль потрапив в ДТП в сім годин вечора, але співробітники ДАІ приїхали тільки біля півночі. Таку затримку вони пояснили великою кількістю аварій. В середньому чекати правоохоронців доводиться дві-три години. При цьому важливо зберегти самовладання, щоб, коли патрульна служба все-таки з’явиться, стримано і спокійно пояснити її представникам, що саме відбулося.

Емоційне пояснення міліціонерам звичайно не подобається. Часто тому, хто поводиться імпульсивно, якраз і приписують вину. Директор по розвитку одного із столичних автосалонів Юрій Коломієць кілька місяців тому потрапив в ДТП. Другий учасник аварії замість того, щоб спокійно пояснити свою позицію, весь час намагався підвищити голос на інспектора і довести свою невинність. Тим самим він викликав негативне відношення до себе, і йому записали більшу кількість порушень, ніж Юрію. Хоча вина, за великим рахунком, була обопільною.

Як правило, співробітники ДАІ починають свою роботу з складання схеми події.

При цьому важливо, щоб після зіткнення всі сліди пошкодження автомобілів і «речдокази» були збережені на місці події. Крім того, необхідно проконтролювати, щоб їх внесли в описову частину схеми ДТП. Повноті опису схеми ДТП слід надати особливу увагу, оскільки саме на цей документ спиратимуться працівники ДАІ та експерти-автотехніки, складаючи протокол і ухвалюючи рішення про винність водія в тому, що відбувся.

Пояснення учасникам і свідкам потрібно висловлювати дуже детально, окремо зупиняючись на обставинах, що передували події. Якщо є підстави вважати, що однією з причин ДТП були несприятливі дорожні умови (замерзла калюжа, прихований чагарниками дорожній знак) або дефекти дорожнього покриття (яма, відкритий люк), необхідно вимагати, щоб був складений акт огляду дорожніх умов. Це дасть можливість висунути претензії до дорожніх служб і уникнути несправедливого звинувачення.

Дуже часто співробітники страхової компанії відразу виїжджають до місця аварії і проводять свої виміри. В цьому випадку необхідно переконатися, що оцінки у всіх експертів співпадають.

«Підстава»!

Дуже часто на дорогах виникають спеціально підготовлені аварійні ситуації – професіонали автомобільних «підстав» хочуть вирішити питання на місці і напрацювати від $200 до $2000. Вони звинувачують другого учасника ДТП і вимагають негайної компенсації. В таких ситуаціях необхідно не реагувати на загрози і відразу викликати представників ДПС і страхового агента. Тоді майстри дорожніх махінацій звичайно говорять, що у них претензій вже немає, і поспішають ретируватися.

Опис, протокол – найголовніший документ

Найважливіший документ при ДТП – протокол. До його складання необхідно підійти дуже відповідально, оскільки від того, наскільки коректно він складений, залежить майбутнє рішення суду і можливість стягнення збитку. В протоколі звичайно указують: дату і місце складання, ПІБ того, хто його складав, відомості про учасників ДТП, суть правопорушення, прізвища і адреси свідків і потерпілих, якщо вони є, а також пояснення порушника. У разі нанесення матеріального збитку – пошкодження автомобілів, його також потрібно зафіксувати в протоколі. Не дивлячись на те, що протокол – це основний документ, яким керується суд, ухвалюючи рішення про наявність/відсутність в діях водія порушення ПДР, він частіше всього є констатацією суб’єктивної думки працівника ДАІ. Тому якщо водій не згоден з висновками, зафіксованими в протоколі, і упевнений в своїй правоті, він має повне право відмовитися від підписання протоколу. Втім, краще не відмовлятися, а в графі для пояснень викласти свою точку зору.

За підсумками спілкування з інспектором необхідно одержати копію протоколу розбору аварії – для надання її в страхову компанію. З місця події краще виїжджати після від’їзду міліції.

Іноді співробітники ДАІ можуть ставити у вину учасникам ДТП алкогольне сп’яніння. Але контроль тверезості повинен проводитися тільки в медичній установі, а протокол медичного огляду – оформлятися лікарем там же в лікарні і підписуватися водієм. Дуже важливо знати: коли в результаті ДТП є жертви, навіть якщо інспектори не вимагають пройти алкогольну експертизу, необхідно зробити це самостійно, щоб забезпечити себе від можливих звинувачень.

Що пишуть в протоколі

Протокол заповнюється з двох сторін. Зворотна сторона листа, на яку водій може не звернути уваги, дуже важлива. Вона повинна містити власноручно записаний водієм аналіз того, що трапилося і визнання (або невизнання) їм своєї вини. Може трапитися, що водій, не знаючи про важливість заповнення іншої сторони листа, ознайомився тільки з частиною документа і підписав тільки її. Це дає можливість додати з другого боку будь-які неіснуючі визнання і значно погіршити положення підписавши протокол.

Протокол підписується працівником міліції і особою, що вчинила правопорушення. За наявності свідків і потерпілих протокол повинен бути підписаний і ними. Юрист Дмитро Василенко відзначає, що протокол може бути підписаний водієм послідовно двічі. Вперше – для підтвердження ознайомлення його із ст. 63 Конституції України (право не свідчити проти самого себе) і ст. 268 КпАП. «Якщо вас не ознайомили з вказаними правами, що часто відбувається на практиці, потрібно відзначити це в графі «По суті порушення пояснюю», яка заповнюється водієм. Удруге водій ставить свій підпис поряд з підписом працівника ДАІ, що склав протокол», – пояснює Дмитро Василенко.

Водій має право відмовитися від підписання протоколу, письмово висловивши мотиви своєї відмови. В цьому випадку в документі робиться відповідний запис. Втім, краще не відмовлятися від підписання протоколу, а в графі для пояснень викласти свою точку зору. Якщо аргументи водія не вміщаються у відведену для цього графу, він може продовжити на окремому бланку «Пояснення», який буде прикладений до протоколу. Співробітник ДАІ не «втратить» його, оскільки в протоколі робиться відмітка про додаток до нього даного бланка. Якщо водію важко чітко і послідовно висловити свої пояснення відразу на місці ДТП, він може в графі для пояснень зробити такий запис: «З обставинами, висловленими в протоколі, не згоден, свої пояснення представлю пізніше окремо». В цьому випадку буде можливість більш аргументовано і грамотно висловити суть події.

Важливо!

Потрапивши в ДТП, важливо зберігати холоднокровність. Насамперед треба викликати міліцію, страхувальників і, якщо необхідно, швидку допомогу. Потім – записати координати свідків, сфотографувати місце аварії (хоча б на телефон) і чекати співробітників ДАІ. Розмовляти з ними слід спокійно, незаповнений протокол або інші «порожні» документи у жодному випадку не підписувати.

Категорія: Страховка | Переглядів: 1719 | Додав: Vovchuk | Рейтинг: 5.0/1
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]