Застрахувати себе від попадання в аварію не можна. А ось грамотна поведінка разом із знанням правил дорожнього руху і деяких юридичних норм допоможуть добитися компенсації збитку, а також уникнути несправедливого звинувачення і, як наслідок, штрафу. І навіть кримінальній відповідальності. Мигання аварійної сигналізації, пробка з тих, що намагаються об'їхати затор машин, водії постраждалих авто, що нервово натискають на кнопки стільникових телефонів, - ось класична картина ДТП. Потрапивши в аварію, більшість водіїв втрачають самовладання. Тарас, власник Skoda Fabia, згадує, що, вперше потрапивши в ДТП, більше всього хотів одного - висловити водієві, який «ударив» його новий автомобіль, все, що про нього думає. Після зіткнення учасники аварії стали з'ясовувати відносини, внаслідок чого і без того складна обстановка ще більше розжарилася. Спокій, тільки спокій! У обставинах, що склалися, головне, чого не варто робити, - це панікувати. Треба діяти по строго заданому алгоритму. В першу чергу необхідно включити аварійну сигналізацію і встановити знак аварійної зупинки. Після чого водії зобов'язані передзвонити в дорожно-патрульну службу (з мобільного - 102) і викликати її до місця події, а також зв'язатися із страховими компаніями, щоб вони зафіксували страховий випадок, і після у них можна було б отримати виплати по страховці. Якщо є необхідність, потрібно подзвонити в службу швидкій допомозі (з мобільного - 103). Важливо пам'ятати, що до приїзду співробітників ДАІ не можна переміщати машину і предмети, які мають відношення до аварії, оскільки такі речові докази допоможуть максимально точно відновити картину події і, відповідно, визначити винних. До появи дорожно-патрульної служби місце події покидати не можна. Інакше в кращому разі доведеться заплатити 170 гривень штрафу, а в гіршому - на три роки позбутися прав водіїв. Роз'їжджатися після ДТП можна тільки в тому випадку, якщо немає потерпілих, зокрема - третіх осіб, а транспортні засоби можуть безпечно рухатися. При цьому водії (за наявності взаємної згоди в оцінці обставин події) повинні прибути до найближчого поста Державтоінспекції або в підрозділ міліції для оформлення відповідних матеріалів, заздалегідь склавши схему ДТП і підписавши її. Дуже важливо відразу приблизно оцінити збиток, нанесений машинам. І якщо він великий, не йти на поводі у винуватця і не погоджуватися на пропозицію домовитися на місці без реєстрації ДТП. Так можна позбавити себе всіх доказів власної невинності. Наприклад, коли Лариса, співробітниця одного з київських ресторанів, потрапила в ДТП, винуватець «торжества» запропонував їй компенсувати всі витрати на місці і роз'їхатися. Потерпілий узяв гроші, того ж дня відвезла машину на сервіс і залишила її на ремонт. Як же було її здивування, коли через деякий час вона виявила в своїй поштовій скриньці повістку з викликом до суду, в якій було сказано, що вона порушила Правила дорожнього руху і після зіткнення сховалася з місця ДТП. Пізніше з'ясувалося, що після того, як Лариса виїхала на своєму Volvo, водій другого автомобіля викликав ДАІ і заявив: його машину «стукнули» і винуватець сховався з місця аварії. Найнеприємніше, що він вказав номер Ларісиного авто.Свою правоту в суді потерпілий зумів довести лише завдяки тому, що сфотографувала аварію на мобільний телефон - щоб показати чоловікові. Ларисі вдалося довести, що вона не сховалася, а вийшла обговорити ситуацію, що склалася, і що порушила правила не вона, а заявник. З іншого боку, якщо машини не дуже постраждали від зіткнення (як завжди і буває на швидкості 10-30 км/ч, з якою зазвичай повзуть машини в пробках), а франшиза по страховці досить велика, то на пропозицію «мирно роз'їхатися» можна і погодитися. Адже, не прийнявши цю пропозицію, можна взагалі лагодитися «за свої» - якщо франшиза опиниться більше суми завданого збитку. Коли ж обидва водії жадають справедливості і викликають ДПС, необхідно забезпечити себе свідками, особливо у випадках проїзду перехресть на «не зовсім ті» сигнали світлофора. У таких ситуаціях підтвердити правоту можуть лише сторонні особи, які бачили аварію. Причому як такі можуть виступати не тільки пішоходи-очевидці і пасажири, але і інші водії, що бачили подію. Тому варто відразу записати адреси і телефони очевидців або номери машин, по яких згодом можна буде розшукати власників. Правда, співробітники ДПС не дуже люблять опитувати свідків, оскільки вважають, що більшість з них -заинтересованные особи, а тому перевірити, хто дійсно був на місці у момент аварії, а хто - ні, дуже важко. А ось і ДАІ Чекати представників правоохоронних органів можна довго. Як розповів «Грошам» Сергій, журналіст одного із столичних телеканалів, його автомобіль потрапив в ДТП в сім годинників вечора, але співробітники ДАІ приїхали тільки до півночі. Таку затримку вони пояснили великою кількістю аварій. В середньому чекати правоохранітелей доводиться дві-три години. При цьому важливо зберегти самовладання, щоб, коли патрульна служба все-таки з'явиться, стримано і спокійно пояснити її представникам, що саме відбулося. Емоційне пояснення міліціонерам зазвичай не подобається. Часто тому, хто поводиться імпульсний, якраз і приписують провину. Директор по розвитку одного із столичних автосалонів Юрій Коломієц кілька місяців тому потрапив в ДТП. Другий учасник аварії замість того, щоб спокійно пояснити свою позицію, весь час намагався підвищити голос на інспектора і довести свою невинність. Тим самим він викликав негативне відношення до себе, і йому записали більшу кількість порушень, чим Юрієві. Хоча провина, за великим рахунком, була обопільною. Як правило, співробітники ДПС починають свою роботу з складання схеми події. При цьому важливо, щоб після зіткнення всі сліди пошкодження автомобілів і «вещдоки» були збережені на місці події. Крім того, необхідно проконтролювати, щоб їх внесли до описової частини схеми ДТП. Облиште описи схеми ДТП слід приділити особлива увага, оскільки саме на цей документ спиратимуться працівники ДПС і експерти-автотехникі, складаючи протокол і ухвалюючи рішення про винність водія в тому, що відбувся. Як правило, співробітники ДПС починають свою роботу з складання схеми події. При цьому важливо, щоб після зіткнення всі сліди пошкодження автомобілів і «вещдоки» були збережені на місці події. Крім того, необхідно проконтролювати, щоб їх внесли до описової частини схеми ДТП. Облиште описи схеми ДТП слід приділити особлива увага, оскільки саме на цей документ спиратимуться працівники ДПС і експерти-автотехникі, складаючи протокол і ухвалюючи рішення про винність водія в тому, що відбувся. «Підстава»! Дуже часто на дорогах виникають спеціально підготовлені аварійні ситуації - професіонали автомобільних «подстав» хочуть вирішити питання на місці і запрацювати від $200 до $2000. Вони звинувачують другого учасника ДТП і вимагають негайної компенсації. У таких ситуаціях необхідно не реагувати на погрози і відразу викликати представників ДПС і страхового агента. Тоді майстри дорожніх махінацій зазвичай говорять, що у них претензій вже немає, і поспішають ретируватися. Опис, протокол - найголовніший документ Найважливіший документ при ДТП - протокол. До його складання необхідно підійти дуже відповідально, оскільки від того, наскільки коректно він складений, залежить майбутнє рішення суду і можливість стягнення збитку. У протоколі зазвичай указують: дату і місце складання, ФІО того, хто його складав, відомості про учасників ДТП, суть правопорушення, прізвища і адреси свідків і потерпілих, якщо вони є, а також пояснення порушника. У разі завдання матеріального збитку - пошкодження автомобілів, його також потрібно зафіксувати в протоколі. Не дивлячись на те, що протокол -- це основний документ, яким керується суд, ухвалюючи рішення про наявність/відсутність в діях водія порушення ПДД, він найчастіше є констатацією суб'єктивної думки працівника ДАІ. Тому якщо водій не згоден з висновками, зафіксованими в протоколі, і упевнений в своїй правоті, він має повне має рацію відмовитися від підписання протоколу. Втім, краще не відмовлятися, а в графі для пояснень викласти свою точку зору. За підсумками спілкування з інспектором необхідно отримати копію протоколу розбору аварії - для надання її в страхову компанію. З місця події краще виїжджати після від'їзду міліції. Іноді співробітники ДАІ можуть ставити в провину учасникам ДТП алкогольне сп'яніння. Але контроль тверезості повинен проводитися тільки в медичній установі, а протокол медичного огляду - оформлятися лікарем там же в лікарні і підписуватися водієм. Дуже важливо знати: коли в результаті ДТП є жертви, навіть якщо інспектори не вимагають пройти алкогольну експертизу, необхідно зробити це самостійно, щоб забезпечити себе від можливих звинувачень. Що пишуть в протоколі Протокол заповнюється з двох боків. Зворотна сторона листа, на яку водій може не звернути уваги, дуже важлива. Вона повинна містити власноручно записаний водієм аналіз того, що відбувся і визнання (або невизнання) їм своєї провини. Може трапитися, що водій, не знаючи про важливість заповнення іншої сторони листа, ознайомився тільки з частиною документа і підписав тільки її. Це дає можливість додати з іншого боку будь-які неіснуючі визнання і значно погіршити положення того, що підписав протокол. Протокол підписується працівником міліції і особою, що зробила правопорушення. За наявності свідків і що постраждали протокол повинен бути підписаний і ними. Юрист Дмитро Василенко відзначає, що протокол може бути підписаний водієм послідовно двічі. Вперше - для підтвердження ознайомлення його із ст. 63 Конституції України (право не надавати свідчень проти самого себе) і ст. 268 КОАП. «Якщо вас не ознайомили з вказаними правами, що часто відбувається на практиці, потрібно відзначити це в графі «По суті порушення пояснюю», яка заповнюється водієм. Удруге водій ставить свій підпис поряд з підписом працівника ДАІ, що склав протокол», - пояснює Дмитро Василенко. Водій має право відмовитися від підписання протоколу, письмово виклавши мотиви своєї відмови. В цьому випадку в документі робиться відповідний запис. Втім, краще не відмовлятися від підписання протоколу, а в графі для пояснень викласти свою точку зору. Якщо аргументи водія не вміщаються у відведену для цього графу, він може продовжити на окремому бланку «Пояснення», який буде прикладений до протоколу. Співробітник ДАІ не «втратить» його, оскільки в протоколі робиться відмітка про додаток до нього даного бланка. Якщо водієві важко чітко і послідовно викласти свої пояснення відразу на місці ДТП, він може в графі для пояснень зробити такий запис: «З обставинами, викладеними в протоколі, не згоден, свої пояснення представлю пізнішим окремо». В цьому випадку буде можливість більш аргументовано і грамотно викласти суть того, що відбувся. Важливо Потрапивши в ДТП, важливо зберігати холоднокровність. Насамперед треба викликати міліцію, страховиків і, якщо необхідно, швидку допомогу. Потім - записати координати свідків, сфотографувати місце аварії (хоч би на камерафон) і чекати співробітників ДАІ. Розмовляти з ними слід спокійно, незаповнений протокол або інші «порожні» документи у жодному випадку не підписувати.
|